Sidor

onsdag 23 juni 2010

Soroca

Såg precis att jag inte skrivit på bloggen sedan början av juni och ursäktar för det långa uppehållet, men den senaste tiden har jag varit ganska så mycket på resande fot och har dessutom inte riktigt känt för att blogga. Men nu är det dags för förändring.Jag lovade förut att dela med mig av lite bilder från min helg i Soroca, som är en liten stad i norra Moldavien.


Soroca är känt för att vara "the gypsy town" (romer/zigenar stad) och man kan säga att staden är dela på två, "vanliga hus" ner i dalen och "zigenar slott" på kullen. "Slotten" är stora, präktiga hus med tjusiga tak så de från dalen ska kunna se, men när man väl hittar huset på kullen upptäcker man att det bara är taket som är klart resten av huset är ännu ett skelett. De flesta av husen i romer delen är inte färdig byggda, utan människorna bygger en bit i taget på huset. Först tak, första våning, andra våning osv.

 
Floden Dnjestr delar Moldavien från Ukraina och och Soroca ligger precis vid floden. Det är riktigt häftigt att se "ett annat land" på andra sidan. Som turist får du inte åka med flotten över, utan måste åka till en annan checkpoint men boende i Soroca har fri tillgång till att passera. 


Sorocas främsta sevärdhet är en fästing från slutet av 1400-talet. Fästningen var mycket mindre än vad jag hade förväntat mig utan det jag mest uppskattade med besöket att mannen som vaktar/guidar borgen är som en historiebok och när jag berättade att jag är från Sverige började han räkna upp en mängd kungar och krig. Fick även en anmärkning om att jag borde veta mitt lands historia när jag inte visste vilken kung han pratade om. Den övre bilden är på mannen som håller på att läsa gamla dokument för sin egna släktforskning.  
 


Slutligen besökte vi även Sorocas utsiktsplats som ger en panoramavy över staden. På toppen finns det även ett litet "tempel" där man kan tända ljus och be.  Det verkade även vara ett populär ställe att ta bröllopsfoton på för vi möte ett brudpar vid utsiktsplatsen.
 

Inga kommentarer: