Sidor

måndag 12 april 2010

Konversation från marknaden:


Jag och Diana är på marknaden för att handla grönsaker och har handlat det vi alltid brukar handla: potatis, lök, äpplen, kål och morötter. Vi bestämmer oss för att köpa något nytt eller något mer grönt som sallad. Vi letar runt men anser att salladen är ännu för dyr och bestämmer oss för att gå hem när Diana plötsligt stannar till och pekar på en hög med grönsaker och utbrister:

- Kan vi inte köpa vita morötter!
Jag tittar på högen och sen på henne och frågar om hon vet vad det är för grönsak. Diana skakar på huvudet och säger att hon aldrig sett den förut. Jag ler och säger:
- Diana, det är inte morötter, det är en annan grönsak. På svenska heter den palsternacka.

För mig är maten i Moldavien ingen större skillnad jämfört med Sverige. Under höst och vinter är det rotsaker som gäller och under vår och sommar fylls marknaden med grönsaker som sallad och tomater. För Diana är allt annorlunda och rotsaker är en aning främmande. Palsternacka och rotselleri är rotsaker hon aldrig sett eller smakat förut. Tyvärr köpte vi inte de vita morötterna när vi var på marknaden då de var otroligt dyra, men vi har köpt rotselleri istället. Vi kallar rotsellerin, den fula grönsaken som Helen kan tillaga och jag har fått både Felix och Diana att uppskatta den.

1 kommentar:

Linda sa...

haha den fula grönsaken xD