Sidor

måndag 22 februari 2010

Att ha en couchsurfer på besök

Jag och min rumskompis Diana är medlemmar i couchsurfing. Jag har inte varit medlem så länge, men gillar idén att erbjuda och låna någons soffa. Så jag och Diana tänkte att det är en smart idé att erbjuda vår soffa i lägenheten och samtidigt träffa nya människor som kanske till och med kan rumänska och kan lära oss lite. En vecka efter aktiveringen har vi fått tre mail från personer som vill coucha på vår soffa. Väldigt kul!

Så denna helgen hade vi en fransk kille som är volontär i Rumänien på besök, Vincent.

Lördagmorgon kl 9. Vi är på väg till busshållplatsen för att åka in till centrum för att träffa vår couchsurfingkille även kallad Vincent. Det är tjock dimma ut och vi håller tummarna för att det klarnar upp för annars är det inte så kul att göra en sightseeing i stan.


Vi träffar Vincent vid Stefan cel mare statyn, och självklart är jag glömsk och glömmer bort att ta bilder på statyn, trots att det är sevärdheten nummer ett. Vi går bort till vårt nya favoritställe, Greek café. Diana som spenderar större delen av sina somrar på Grekland har hittat sitt andra hem här. Vi beställer grekisk frukost som för min del är en paj med spenat och fetaost och en kopp kaffe, mycket gott men ganska så tungt. Det är inte varje dag man äter matpaj till frukost. Vi pratar och försöker lära känna Vincent lite bättre, som visade sig vara en riktigt trevlig prick.


Det visade sig att våra tummar hade turen med sig, för dimman är borta och vi möts av härligt vårväder. Äntligen! Vi besöker först en kyrka som är belägen i den centrala parken. Kyrkan var väldigt vacker och var utsmyckad med guld detaljer och väggmålningar i starka färger. En väldigt stor skillnad från svenska kyrkor med mer mata färger och diskreta bilder.


Vi går vidare och anländer till en mindre marknad där de säljer souvenirer och konst. Marknaden är full med tavlor på träd och gråtande kvinnor, men även babooskor och handarbete. Jag gillar verkligen babooskorna, och variationen är stor. Det finns allt från traditionell till Harry Potter och Obama.

Promenaden går vidare till Piata Centrale som är en den centrala marknaden där de säljer allt du kan tänka dig behöva. Det är fullt med människor, det är smutsigt, högljutt och underbart. Jag har en stark kärlek till dessa platser då det är här kulturen och traditioner finns. Trots att man tydligt kan se att jag inte är här ifrån, så försöker jag passa in. Jag försöker hitta samma rytm i gången som lokal befolkningen, köpa samma grönsaker som dem och dricka samma (äckliga) kopp snabbkaffe.

På marknaden kan du köpa färsk fisk, vilket är levande fisk som sprattlar runt i små blå lådor. För mig var det en erfarenhet jag gärna hade velat vara utan. Men det jag gillar är att det mesta säljs från stora säckar till kilopris. Pasta, bönor, popcorn, mjöl med mera. Popcorn 3 lei kilot. 1 euro = 17 lei.

Sista destinationen på vår resa var att besöka andra världskriget monumentet, som har en evig eld och identiska gravar för soldater som omkom. Det är en väldigt vacker plats, men samtidigt en jobbig och svår plats. Jag tycker det är svårt att ta in alla känslor man får av dessa platser. De finns mitt bland oss, men vi går för det mesta bara förbi dem och tittar enbart rakt fram.

På kvällen gick vi på fest med andra volontärer. Jag förundras över att det är så himla många tyskar över allt. En fest på 25 personer är minst hälften tyskar.
Resterande av helgen var trevlig och couchsurfing är något jag varmt rekommendera. Du träffar trevliga människor och får samtidigt visa din stad.

2 kommentarer:

Linda sa...

då kan ju jag få couchsurfa på er sova ^^

Helen sa...

absolut! när kommer du?