Sidor

söndag 14 februari 2010

Att tvätta: Indien mot Moldavien


När jag var i Indien tvättade jag mina kläder genom att först lägga dem i en hink med vatten och tvättmedel, om det fanns, och lät det därefter stå någon timme. Därefter tog jag ett plagg och la det på ett lutande stenbord och började gnugga en tvål mot plagget och försökte få till så mycket lödder som möjligt. Därefter tog man en borste och började borsta bort fläckar och damm. Sedan doppade man kläderna i en annan hink med vatten och försökte bli av med allt lödder, för att slutligen krama ur vattnet och hänga upp det på tvättlinan. Detta var ett jobb som tog ganska så många timmar om man som jag tvättade enbart en gång i veckan.

Nu i Moldavien tvättar jag mina kläder genom att trycka en strumpa som propp i handfatet och sedan lägga i några kläder och fylla på med varmt vatten. Därefter gnuggar jag en tvål på varje plagg och låter det vila i vattnet ett tag. Sen är det bara att ta bort strumpan (proppen) och därefter skölja med nytt vatten.

I vilket land tror ni mina kläder blev mest rena?

2 kommentarer:

David sa...

2 ganska skilda metoder, men tror nog bägge sätten att tvätta kläder på får bra resultat.

Känns som indiern kommer tvätta sönder sitt plagg men få det kanske lite renare, medans metoden i moldavien är ganska lik plagg som ente får maskintvättas.

Sara sa...

jag gissar på indien!